Met de introductie van de bevoegdheid Sturen-B is het voor roeiers in de instructiefase makkelijker geworden om kennis te maken met het sturen op de Rijn. Voor roeiers die al lang hun stuur- en roeiexamens behaald hebben en veel ervaring hebben ligt dit echter anders. Voor deze groep is het logischer om Rijnstuurdispensatie (RD) te verkrijgen. De Commissie Doorhaal organiseerde een bijeenkomst om te bespreken hoe dit met elkaar en georganiseerde manier aan te pakken. Afgelopen maandag vond er de bijeenkomst plaats waar 25 leden aanwezig waren, waaronder drie leden van de Rijnstuurcommissie. Dit leidde tot een levendige, maar beschaafde discussie, waarbij al snel de verschillende perspectieven duidelijk werden.
Voor de Rijnrstuurders zijn sterke stromingen en krachtige wind niet slechts obstakels, maar juist bronnen van plezier en voldoening. Het roeien onder deze omstandigheden wordt door hen als een pure expressie van hun sport ervaren. Vanuit hun perspectief is het moeilijk te bevatten waarom sommige roeiers ervoor kiezen om binnen de muren van de haven te blijven. Ze voelen een diepe verantwoordelijkheid voor veiligheid en vinden het dan ook gevaarlijk wanneer roeiers in A-materiaal (gladde boten) zich op de ongetemde Rijn begeven, zonder de benodigde ervaring om de grillen van de rivier meester te zijn.
Helder is hoe dit beeld in scherp contrast staat met dat van de havenroeiers. Zoals Miranda het zo mooi verwoordde: deze ‘luxeroeiers’ geven de voorkeur aan rustiger water, waar wind en stroming geen roet in het eten gooien en waar de focus ligt op het verfijnen van de techniek bij iedere haal. Maar dan wel het liefst op weg naar de sluis bij Driel en terug, mits er weinig stroming is. Want de drang om de ruige Rijn te trotseren voelen zij niet. Dat roept de vraag op waarom het behalen van RD-bevoegdheid – een eis voor roeien naar Driel bij lage waterafvoer – hen zou moeten verplichten tot het varen onder zwaardere omstandigheden die hen niet aanspreken.
Zo ontvouwde zich een fascinerend contrast tussen twee werelden binnen dezelfde sport. Net zoals de regels van veldrijden niet zomaar toepasbaar zijn op het baanwielrennen, roept de bijeenkomst de vraag op waarom de RD-regels zonder meer zouden moeten gelden voor havenroeiers. Wat hier gevraagd wordt is geen compromis, maar een diepgaand begrip voor de unieke perspectieven en voorkeuren van elke discipline. Alleen vanuit dat wederzijdse begrip kan een evenwichtig en passend reglement worden opgesteld, dat recht doet aan de veelzijdigheid van het roeien.
Tijdens de bijeenkomst werd ook duidelijk dat het huidige Rijnstuurreglement grotendeels gebaseerd is op de oorspronkelijke versie, waaraan door de jaren heen vooral toevoegingen zijn gedaan. De toevoeging van de Sturen B-bevoegdheid voor beginnende roeiers is slechts de laatste schakel in een lange keten van regels. Om meer helderheid en eenheid te creëren, heeft Peter (uit Ploeg Pim) zich aangeboden om een nieuw, eenduidig en samenhangend reglement op te stellen, waarmee hij de oude basis achter zich wil laten en een frisse start wil maken. Dit voorstel zal hij aan de examencommissie voorgeleggen.
Als concreet resultaat van de avond werd een gezamenlijk plan gemaakt: in meerdere sessies zullen de roeiers samen naar de Mandelabrug varen, onder begeleiding van een ervaren Rijnstuurder, met als doel te voldoen aan de eisen voor Sturen B en het examen aan te vragen. Er werd meteen een gezamenlijke appgroep gemaakt om de coördinatie hiervan soepel te laten verlopen. Zo werd deze bijeenkomst een brug tussen verschillende perspectieven, waarin verwondering, begrip en samenwerking hand in hand gingen.
Bekijk het overzicht van de huidige regels.
Meer weten over de nieuwe regels? Lees het nieuwsbericht van 3-10.
Inloggen om een reactie te plaatsen.